Harjoitusryhmät

4-7 -vuotiaat - karatekids ja perhekarate

 

Karate Kidsit harjoittelevat kerran viikossa. Ryhmässä harjoitellaan pääsääntöisesti liikkumista ja karatea erilaisten leikkien avulla. Tavoitteena on innostaa lapsi liikkumaan ja kokemaan liikunnassa onnistumisen elämyksiä. Karate Kids toiminnan tarkoituksena on luoda edellytykset monipuoliselle liikunnalle. Leikinomaisen karaten avulla lapset tutustuvat lajiin ja sen pelisääntöihin, joita ovat toisten huomioon ottaminen ja ryhmässä toimiminen.

Karate Kids harjoitukset koostuvat pääasiassa leikeistä ja peleistä joiden avulla lapsi oppii tuntemaan oman kehonsa mahdollisuudet. Näihin harjoitteisiin sisällytetään karatelle tunnusomaisia perustekniikoita sekä koordinaatiota kehittäviä liikkeitä. Hauskojen harjoitusten päämääränä on kasvattaa lapsesta tasapainoinen ja liikkuva.

Tavoitteenamme on tarjota karatea harrastaville lapsille laadukasta, turvallista ja pitkäjänteistä toimintaa. Sinä, joka mietit mihin seuraan lapsesi haluat laittaa, voimme vakuuttaa, että seurassamme lapsesi on hyvissä käsissä. Sen takaavat suunnitelmallinen junioritoiminta ja koulutetut ohjaajat.

Perhekarate

 

Perhekarate on ryhmä, jossa aikuiset ja lapset voivat harrastaa yhdessä monipuolista ja leikinomaista liikuntaa sekä harjoitella karatelle ominaisia taitoja ja karaten perustekniikoita. Perhekarate on terveyttä edistävää liikuntaa, joka tukee perheen yhdessäoloa, liikunnallista aktiivisuutta ja lasten kokonaisvaltaista kehitystä. 

Perhekarateen osallistuvan perheen koolla ei ole väliä, mukaan voi tulla aikuinen useammankin lapsen kanssa tai kaksi aikuista yhden lapsen kanssa. Perhekarateen voivat osallistua lapset 4-vuotiaasta ylöspäin.

Käytännön ohjeita vanhemmille:

  • Tuo lapsi ajoissa harjoituksiin ja hae ajoissa.
  • Pitkät hiukset kiinni ja kynnet lyhyiksi.
  • Muista ottaa kellot ja korut pois ennen harjoituksia.
  • Harjoitussaliin tullaan sandaaleilla tai sukilla, jotka otetaan pois dojolle astuttaessa, näin pidämme tatamin puhtaana ja harjoittelun mukavana. Muistathan pestä lapsen jalat ennen harjoituksiin tuloa.
  • Normaalisti ohjaajat vastaavat kidseistä vain harjoitusten loppuun asti, koska toinen ryhmä aloittaa harjoittelun heti ensimmäisen jälkeen. 
  • Yksittäisiä poissaoloja ei tarvitse erikseen ilmoittaa. Harrastuksen päättymisestä tulee ilmoittaa seuralle sähköpostilla osoitteeseen imatrakusanku@gmail.com

8-11 -vuotiaat

 

Juniorikaratessa yhdistyvät liikkumisen riemu, leikkimielisyys ja tutustuminen monipuoliseen ja teknisesti vaativaan kamppailulajiin. Juniorikaraten eräs tärkeä päämäärä on lapsen liikunnallisten taitojen, nopeuden, ketteryyden ja motoriikan kehittäminen monipuolisesti harjoittelemalla.

Liikunnallisten taitojen ohella myös lapsen sosiaaliset taidot kehittyvät sillä karatessa toisen huomioon ottaminen ja vastustajan kunnioittaminen ovat olennaisen keskeisessä roolissa. Lisäksi lajille ominainen salikuri opettaa lapsille keskittymiskykyä ja jokapäiväisessä elämässä tarvittavia käyttäytymismalleja.

Tavoitteenamme on tarjota karatea harrastaville lapsille laadukasta, turvallista ja pitkäjänteistä toimintaa. Sinä, joka mietit mihin seuraan lapsesi haluat laittaa, voimme vakuuttaa, että seurassamme lapsesi on hyvissä käsissä. Sen takaavat suunnitelmallinen junioritoiminta ja koulutetut ohjaajat.

 

 

Nuoret 12-17 -vuotiaat

Karate on polku, jonka varrella nuori kasvaa taitavaksi aikuiseksi ja osaksi innostavaa yhteisöä.

 

Karate on monipuolinen harrastus

 

Karatessa opetellaan puolustamaan itseään ja sen myötä myös usein lasten ja nuorten itsetunto ja itsevarmuus kehittyy samalla. Kamppailutaitojen lisäksi harjoitteluun kuuluu kehon hallinnan, liikkuvuuden ja lihaskunnon kohottaminen, leikkejä ja pelejä unohtamatta.

Valmentajien ohjeiden kuuntelu ja noudattaminen sekä muiden treenikaverien kunniottaminen korostuu perinteisten kamppailulajien salietiketissä. Harjoittelu tapahtuu usein ennalta määrätyissä harjoittelumuodoissa ja japaninkieliset komennot ohjaavat ryhmän harjoittelua. Lajille tyypillinen kuri ja järjestys on lapsille ja nuorille usein uutta, mutta tervetullutta, sillä sen myötä harjoitteluun voi keskittyä ja se luo selkeät raamit kaikelle tekemiselle.

Liikunnalliseen elämäntapaan ohjaaminen

 

Osana karaten harjoittelua lapsia ja nuoria ohjataan useissa seuroissa kohti liikunnallisia elämäntapoja. Näihin lukeutuvat esimerkiksi riittävä unen saaminen, oikeanlaiset ruokailutottumukset, päihtettömyys ja omasta terveydestä huolehtiminen.

Seuroissa, joissa on paljon junioritoimintaa, on usein koulutetut valmentajat, jotka sopivat junnujen sekä heidän vanhempiensa kanssa tietyistä pelisäännöistä, joita noudatetaan niin treeneissä kuin niiden ulkopuolella.

Kilpailua jo nuoresta alkaen

 

Kilpakarate on monelle lapselle ja nuorelle karatessa mieleinen osa-alue. Leikkimielistä kisailua harrastetaan suurimmassa osaa karateseuroista ympäri Suomen ja osalla seuroista onkin jo pitkä historia kilpakaraten saralla. Näissä seuroissa on usein myös omat kilparyhmät ja -valmentajat. Monissa seuroissa taas kilpailua ei pidetä suuressa roolissa ja keskitytään enemmän perinteisemmän karaten harjoitteluun.

Kaikkein nuorimmille on tarjolla pisteottelusta kevennettyjä versioita kuten pyykkipoikaottelua ja liikesarja-otteluita, jossa on helpotetut säännöt.

Aikuiset

 

Seurassa aikuiset harjoittelevat karatea ja Tauramusoryu kobudoa -ja jujutsua sekä:

 

Karatella Kuntoon- kurssi aloittelijoille

 

Kuntokarate on karaten tekniikoita hyödyntävä kuntoliikuntamuoto. Kuntokarateen osallistuminen ei edellytä karaten osaamista. Harjoitukset sisältävät lyöntejä ja potkuja pistehanskoihin ja patjoihin, kahvakuula- ja fysiikkaharjoittelua. Kehonhuolto kuuluu myös kaikkiin harjoituksiin. 

 

Kobudoharjoittelun alkeet aloittelijoille

 

Kobudoa voi harjoitella seurassa kaikki karaten peruskurssin käyneet nuoret ja aikuiset. Kobudo on vanha aseellinen taistelutaito, joka sopii hyvin nuorille ja aikuisille, ikäsuositus yli 15 vuotta. Tekniikoita voit harjoitella oman kuntotason mukaan.Kobudo on kaikille sopiva harrastus, joka tarjoaa uusia haasteita kaikille. Säännöllinen harjoittelu kehittää kuntoasi, terveyttäsi, tasapainoasi, notkeuttasi, kehonhallintaa ja itsepuolustustaitojasi. Harjoittelemme turvallisesti. Kaikki liikkeet kontrolloidaan ja harjoituskaveria ei koskaan vahingoiteta. Tämä opettaa itsehallintaa ja -hillintää.

Kobudoharjoittelun aseisiin kuuluvat mm. bo, jo, tonfa, nunchaku, sai, bokken, tanto ja pamppu.

 

 

Klikkaa sivuille:

Kamppailija EI kiusaa